söndag, juli 10, 2005

Det är något fel på min granne

Min granne är konstig.

Konstighet nr1:
Vid vårt första möte för flera månader sedan så deklarerade hon att hon var modejournalist o reste över hela världen för att rapportera om viktiga modehändelser. Sanningshalten i detta uttalande känns aningen låg då hon för
dagen var iklädd ett par korallröda tights o en mintgrön ,lite skönt nopprig,
tröja. jättekonstigt.
Konstighet nr2:

Hon har en fördröjning i sitt hälsande på en ca: 5sek.
Vi möts i trappen jag säger : hej hej! ....sen är det bara att räkna till 5 och då kommer returen :"hej hej".

Det fungerar ungefär som ett eko. Säger jag mot allförmodan "tjenamors" så; tick tack, tick tack, tick tack, tick tack, tick tack :"tjenamors"! jättekonstigt.


Konstighet nr3 (den allra konstigaste):

Hon har hänglås på sin dörr. Bor i en fastighet med hyreslägenheter och på alla dörrar sitter det ett vanligt lås samt ett sjuttillhållarlås (Karin: "sjumila-lås"). Detta verkar inte att vara nog med säkerhet för denna granne utan detta har dessutom kompletterats med en egenhändigt ditsatt låsanordning , "Slå med hänglås" . Denna konstruktion har spikats in i karmen på dörren. Verkar mycket säkert o effektivt:




Nu undrar man ju lite; Varför denna konstruktion? Följande alternativ är de jag kan tänka mig:

  • Hon är rädd att ngn ska komma in i lägenheten. Detta fungerar ju enbart när hon inte är hemma eftersom hon inte kan sätta på låset annars. Varför kompletterar man då inte med ytterligare ett riktigt lås? Hon har dessuton spikat fast slån i dörrkarmen så man kan förmodligen med lätthet sprätta bort det hela. Funderar starkt på att smyga dit o pilla fast ett annat lås när hon är hemma bara för att få se hur det går.
  • Det är nån som snott hennes nyckar? I detta fall kan man nog kanske få låset utbytt av hyresvärden.
  • Hon gömmer något/någon/några inne i lägenheten. Detta är det mest troliga, o roligaste, alternativet så jag väljer att anta att detta är anledningen till låset.

Vad kan hon då tänkas att gömma? Följande:

Illegala flyktingar
Knark
En helvetes röra
En annan konstig person
Nån typ av illegal verksamhet


Jag håller ögon o öron öppna. Kom gärna med förslag om andra tänkbara alternativ till varför hänglåset sitter där så att jag kan få lite hjälp på traven ::::