måndag, juli 04, 2005

Prefix Vänner och Professions Vänner

::: Jag har ett uppenbart problem med att hålla reda på alla mina vänner på ett normalt sätt. Detta är nog från början inte mitt fel utan jag skyller lätt ifrån mig på de mammor som under 70-talet o 80-talet hade så grymt taskig fantasi att de döpte sina barn till samma sak. När det nu finns så många namn som man kan välja att sätta på sitt barn så borde det också finnas någonslags kvot berörande hur många som kan heta samma sak.

"- Nej nu är det så att vi redan har två Kenta i kommunen så då föreslår jag att du döper din son till Torsten istället"


I min bekantskapskrets finns det t.ex ungefär 6 st Anders och 4st Hanna. Okej att killarna/tjejerna kommer från olika regioner av Sverige och av denna anledning innesitter olika dialekter men 6st Anders och 4st Hanna är mer än jag kan hantera.

Det är då som det görs ett nytt system för detta: Prefix- o Yrkessystemet. Vännerna får helt enkelt stå ut med att få ett nytt, ibland bättre, namn. Oftast är dom dock inte varse om sin nya benämning utan denna används uteslutande i diskussioner där personen i fråga inte är närvarande:

PopPeter
TheActor
MoraAnna
Chefen
26-åringen
DirektörHansson
Flåsarn
KusinSara
Snickarn
VaktJohan
KrögarDanne
Skridskoprinsessen
FylleHanna (vilken detta är av de 4 förtäljer ej historien)

m.fl


Som tur är har jag ingen vän som heter Pernilla, så detta vackra namn slipper ersättas. Man kan ju dock undra vad jag kallas när jag inte hör, men hoppas i min enfald att det är nåt snyggt och välförtjänt :::

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

En mörk vinterdag någonstans i Stockholm, planerade den annars så beskedliga dalkullan ett brott.

Hon skickade en lakej, för att stjäla leksaker av stackars oskyldiga barn. Allt för hennes eget höga nöjes skull.

Sen den dagen heter hon Pulka-Pernilla.

Jag tror dock att barnen fick tillbaka sina pulkor, så slutet gott, allting gott..

/David

11:29 em  
Anonymous Anonym said...

Och vad har hänt med Prillan, eller PEMOR?
Kärt barn har många namn :-)
/Karolina

1:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home